Giro ovlivňují pády. Kdo za ně může?

 
 
Úvod > Blog > Giro ovlivňují pády. Kdo za ně může?
 

Giro ovlivňují pády. Kdo za ně může?

Úterý, 16 květen 2017

První blok 100. ročníku Giro d´Italia zakončila epická bitva vrchařů v prudkém výjezdu na Blockhaus v nadmořské výšce 1665 metrů. Deváté etapě podle očekávání dominoval drobný Nairo Quintana – lídr španělské stáje Movistar. S pouhými 24 vteřinami ztráty však za ním na vrchol dorazila dvojice mnohem robustnějších cyklistů, kteří své naděje k poražení Quintany spatřují především v časovce. Hned ta první je dostatečně dlouhá, aby mohli kolumbijskému vrchaři porážku vrátit i s úroky. Jedná se o Thibauta Pinota z týmu Francaise des Jeux a Toma Dumoulina z formace Sunweb, kteří na svazích Blockhausu vcelku překvapivě nechali za svými zády obhájce prvenství Vincenza Nibaliho. Ten je však stále považovaný za největšího Quitanova soupeře, byť na něho v dosud nejtěžší etapě ztratil celou minutu.

Výčet favoritů Gira však není zmíněnou čtveřicí úplný. Před startem závodu mezi ně odborníci řadili i Mikela Landu, Gerainta Thomase (oba Team Sky), Adama Yatese (Orica-Scott) a Wilco Keldermanna (Sunweb). Kam se poděli? Skončili v hromadném pádu hned v nájezdu na Blockhaus a po velkých ztrátách v cíli pro ně ambice na přední umístění v letošnímu Giru skončila! V jediné vteřině, kdy početná čelní skupina zavadila o policejní motorku stojící u levé krajnice. Znovu se tím otevřelo ožehavé téma posledních sezon: Pády! A proč se padá tak často.

Motorky a doprovodná auta k silniční cyklistice neodmyslitelně patří. Za počínání v pelotonu sklízejí řidiči mnohdy ostrou kritiku. Zavinili už mnoho pádů, občas dokonce s tragickými následky. „Pěkně“ to schytal i policista, jehož motorka stála u levé krajnice silnice v závěru 9. etapy Gira. Pád odnesli nejhůře jezdci stáje Sky – lehl téměř celý tým včetně obou lídrů Thomase a Landy. Je drtivá kritika počínání policisty na motorce na místě i tentokrát?

Jestliže jsme situaci popsali tak, že o policejní motorku zavadila početná skupina, není to úplně přesné. Zavadil o ní jeden z jezdců stáje Sunweb. U levé krajnice se pohybovali právě reprezentanti této německé stáje. Jeli ve čtveřici za sebou. První projel okolo motorky a nic se nestalo. Projel druhý a opět se nic nestalo. Projel třetí a opět v pořádku. Neprve čtvrtý jezdec z „vláčku“ stáje Sunweb zavadil levým ramenem o řidítka motorky, upadl a napravo od sebe způsobil řetězovou reakci. Zdá se neuvěřitelné, že tři zástupci jednoho týmu těsně minuli stojící motorku a svému kolegovi za sebou nedali znamení o hrozícím nebezpečí. Už od dorostu se všichni cyklisté světa učí mezinárodnímu dorozumívacímu „jazyku“ - posunkům, které signalizují stojící překážku. Pokud hrozí akutní nebezpečí, bývá navíc zvykem zařvat. V tomto případě třeba: „Bacha, motorka!“ Je neuvěřitelné, že tři týmoví kolegové – jeden jako druhý - nechali svého kolegu jedoucího na čtvrté pozici takto upadnout...

 

K pádu se vyjádřil i ředitel závodu Mauro Vegni: „Je smutné, že to takhle skončilo. Je hrozné, že někteří favorité Gira už nemohou dál pokračovat, nebo nabrali podstatnou časovou ztrátu. Neviňme však za všechno policii. Už sedmdesát roků se při našem závodě stará o bezpečnost cyklistů. Občas se něco nepovede. V pelotonu se pohybuje najednou padesát aut a motorek. Řidič této motorky dostal příkaz zastavit a počkat na další skupinu, aby ji mohl doprovázet. Souhlasím, že byla chyba zastavit zrovna v tomto místě. Možná mohl vyjet ještě o sto metrů výše a zastavit tam,“ vysvětluje Vegni.

 

Většinu pádu způsobuje nešťastná souhra nepříznivých okolností. Jednou z nejpodstatnějších a stále se opakujících je malá soustředěnost cyklistů a jejich nedostatečná vnímavost k okolí. V této souvislosti stojí za zmínku skutečnost, o které se již delší dobu (zatím potichu) mluví. Že totiž cyklisti, kterým v posledních letech výrazně „zkrouhli“ doping, sahají po látkách sice nezakázanách, ale ve svém důsledku také škodlivých. Konkrétně po antidepresivech. Ty sise dokáží zmírnit bolest, ale současně otupují pozornost... Netvrdím, že událost ve výjezdu na Blockhaus způsobila nepozornost vzniklá požitím zmíněných látek, nejsou pro to samozřejmě žádné důkazy, protože ani být nemohou (na tyto látky se netestuje), ale jisté je, že těžko pochopitelných pádů v profesionální cyklistice přibývá.

 

Text: Manfred Strnad            Foto: Internet

 
 
 
 

 

  • V této části vás budeme během roku informovat o připravovaných cyklistických akcích, kterých se zúčastníme nebo které budeme sami organizovat.

 

  • V případě, že máte zájem využít tento prostor k informování ostatních cyklistů o zajímavých akcích, neváhejte nás kontaktovat. Rádi na naší stránce, která má velkou návštěvnost, odprezentujeme informace, které budou zajímavé pro všechny nadšence cyklistiky. 

Těšíme se na společné cyklistické akce!

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verze