Ondřej Cink o pádech v pelotonu World Tour

 
 
Úvod > Blog > Ondřej Cink o pádech v pelotonu World Tour
 

 

  • V této části vás budeme během roku informovat o připravovaných cyklistických akcích, kterých se zúčastníme nebo které budeme sami organizovat.

 

  • V případě, že máte zájem využít tento prostor k informování ostatních cyklistů o zajímavých akcích, neváhejte nás kontaktovat. Rádi na naší stránce, která má velkou návštěvnost, odprezentujeme informace, které budou zajímavé pro všechny nadšence cyklistiky. 

Těšíme se na společné cyklistické akce!

 

 

 
 

Ondřej Cink o pádech v pelotonu World Tour

Úterý, 18 duben 2017

V první části vyprávění Ondřeje Cinka o jeho přerodu z bikera světové úrovně v silničáře World Tour týmu Bahrain-Merida jsme se dozvěděli, jak nemohl najít angažmá v některém profesionálním bikovém týmu, poté co stáj Multivan Merida ukončila činnost na konci loňské sezony. Až na poslední chvíli dostal šanci v nově se tvořící silničářské formaci podporované stejnou značkou kol, na kterou byl dlouhé roky zvyklý. V závěru se Ondra dotkl ožehavého tématu rostoucího počtu pádů v závodech silničářů nejvyšší kategorie: „Musím říct, že polovina lidí na tom kole neumí jezdit.“ Jeho tvrzení možná leckoho překvapí, ale proč by se jinak v profesionálním pelotonu tolik padalo?

„Polovina lidí má vysokou výkonnost, ale s kolem si moc technicky nerozumí. Proto vznikají pády. Poznal jsem to hned na prvních dvou závodech. Z horských kol jsem si přinesl hodně zkušeností. Jde o základní chování na kole, ve sjezdech a o pohyb v pelotonu,“ charakterizuje podstatu problému Cink a pokračuje: „Dám příklad – když spadne v pelotonu někdo vpředu, ti co jedou za nimi, se leknou a okamžitě berou za brzdy. Když člověk vezme na doraz za brzdy, samozřejmě hned leží. Přitom se dá v klidu dobrzdit. Už jsem zažil takových situací spoustu, že to přede mnou spadlo. Vyřešil jsem to tak, že jsem šel do smyku, ustál to a v pohodě ubrzdil. Někteří závodníci jsou zbrklí a pro kolo nemají pořádný cit.“

Jedná se tedy hlavně o mladé a méně zkušené jezdce, kteří jsou příčinou častých pádů?

„V podstatě se jedná o kohokoli. Řekl bych, že to platí o polovině profesionálního pelotonu. Vidím třeba, jak to přede mnou spadne, ani nevím proč. Prostě nemají kolo pod kontrolou.“  

S tématem pádů souvisí samozřejmě i bezpečnost a nástup kotoučových brz. Mohou právě účinnější brzdy omezit pády?

„Do World Tour závodění nevidím kotoučové brzdy moc vhodné. Jsou bezpečnější, brzdí efektivněji, ale je tady ten problém s citem pro dobržďování. Znám to z horských kol. Stačí jemně vzít za páku a kolo stojí! Myslím si, že právě v tom bude problém. Může se padat ještě víc! Nemusí zrovna před nima upadnout někdo jiný, ale prostě spadnou sami od sebe.“

Jak je to s častým tvrzením odpůrců kotoučových brz, že totiž mohou způsobit zranění svým ostřím.

„Tohle si nemyslím. Kluci vezli kotoučové brzdy poprvé na závodě Paříž-Roubaix a zkoušeli roztočit kolo a přiložit na kotouč ruku. Zastavili ho holou rukou a nic jim neudělal. Ty kotouče nejsou vůbec řezné!“  

Ondřej Cink měl v průběhu jara možnost seznámit se s lídry týmu včetně slavného Vincenza Nibaliho. „Na Strade Bianche jsem byl určený jako pomocník Nibaliho společně s Viscontim. Měli jsme s ním zůstat co nejdýl, ale v závodě se bohužel vyskytly technické problémy a pády a najednou jsem se ocitl v první skupině. Sice jsem na to neměl, ale peloton pak už rezignoval a přestal nás dohánět. Dojel jsem do cíle sám na celkem slušném místě.“ (pozn. 18., nejlepší z týmu Bahrain-Merida.)

Jaký je Nibali jako týmový kolega? „On moc anglicky nemluví a vlastně se moc nebavíme (směje se). Začínám se víc učit italsky. Italů je v týmu hodně a s žádným se anglicky nedomluvíte. Do vysílačky přicházejí pokyny v italštině a pak je sportovní ředitel zopakuje anglicky,“ vysvětluje Ondra Cink současnou praxi.

Talentovaný vrchař prozrazuje, že při výšce 181 cm váží nyní 66 kg, což je o tři méně než v době závodění na horském kole. „Víc už hubnout by ale nemělo smysl. Ztrácel bych sílu,“ říká rodák z Rokycan, který se musel přeorientovat z výrazně intenzívního typu přípravy na vytrvalostní. „Loni jsem měl v polovině dubna najeto kolem čtyř tisíc kilometrů. Teď mám osm tisíc,“ usmívá se krátce před odjezdem na italskou Gardu, kde absolvuje další část přípravy.

Celý rozhovor s Ondřejem Cinkem najdete v nejbližších dnech na webu PelotonSport.cz.  

Manfred Strnad, PelotonSport.cz  

Foto: Pavel Myška

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verze