Po sezoně odpočíváme – aktivně!

 
 
Úvod > Blog > Po sezoně odpočíváme – aktivně!
 

Po sezoně odpočíváme – aktivně!

Čtvrtek, 05 říjen 2017

Máme za sebou letní měsíce, které jsou pro cyklistiku ideálním obdobím a čeká nás zima – pro většinu milovníků letních sportů dost otravný čas. Je to však současně období, ve kterém můžeme postavit základy příští úspěšné sezony. A je úplně jedno, jestli nás do sedla bicyklu žene ambice shodit pár nadbytečných kilogramů, nebo ctižádost ujet za rok alespoň tisíc kilometrů, či patříme mezi amatérské závodníky, kteří rádi měří své síly se soupeři a v důsledku své vášně stráví na kole stovky hodin a ročně najedou třeba deset tisíc kilometrů. Nebo i více.

Pro všechny je přechod mezi létem a zimou časem, který dělí jednu sportovní sezonu od té příští. V tomto období je užitečné si uvědomit, co jsme v cestě za svými cíli udělali dobře a také to, v čem jsme chybovali a co napříště můžeme zlepšit. V každém případě je podzim obdobím, kdy je velmi vhodné zklidnit tempo. Příklady těch, kteří přechodné období mezi sezonami nectili, jsou varující. I velcí šampioni potřebují odpočívat! Historie cyklistiky je plná jmen, kterým se celoroční závodění bez odpočinku vymstilo. Nemocemi a zraněními, v jejichž důsledku byli někteří nuceni předčasně ukončit kariéru. Cyklistika patří mezi sportovní odvětví, které k celoroční aktivitě ve stylu „pořád naplno“ svádí. Po letní silničářské sezoně následuje zimní cyklokrosová a na tu na jaře opět plynuje navazuje letní na silnici. Ono je velmi lákavé využít letní formu a plynule pokračovat na podzim a v zimě. V terénu, nebo třeba na dráze. Jenže zkušenosti ukazují, že ani kombinace „MTB v létě – cyklokros v zimě“ dlouhodobě nefunguje. I nejsilnější motor se jízdou stále naplno jednou zadře...

 

Útlumu zabraňuje pestrost    

 

Možná si řeknete, že tohle se nás amatérských a rekreačních sportovců netýká. Jenže přehánět je všeobecně rozšířená lidská vlastnost a dotýká se nejen sféry vysoce ambiciozního vrcholového sportu. Ten je svým způsobem testovací laboratoří a zkušenosti z této „laboratoře“ se mohou hodit úplně všem. Pokud je vaší hlavní jarní a letní aktivitou cyklistika, je právě v tomto přechodném čase mezi sezonami vhodné věnovat se jiným sportovním aktivitám. Přičemž po řadě měsíců strávených v sedle kola neuškodí pár dní úplného volna. Delší doba bez fyzické aktivity však vhodná není. S nástupem podzimu a blížící se zimou dostáváme zcela přirozeně větší chuť k jídlu a třeba dva týdny bez jakékoli fyzické aktivity mohou snadno vyústit ve spoustu kilogramů nadváhy, které pak marně shazujeme celou zimu! Je tedy užitečné poohlédnout se po doplňkové aktivitě. Na podzim můžeme samozřejmě dál pokračovat v cyklistice a jen snížít tréninkové dávky. Mnoho amatérských cyklistů to tak dělá. Pokud však jedou v tomto režimu už řadu let, hrozí jim jev, který psychologie označuje jako „útlum z jednostranné činnosti“. Před tímto útlumem nás chrání pestřejší paleta sportovních aktivit, která současně zabraňuje většímu poklesu kondice.

 

Nebojme se běhání

 

Dokonce i vrcholoví sportovci, kteří „polykají“ obrovské tréninkové dávky ve své hlavní disciplíně, rádi využívají jiná odvětví, aby se odreagovali a současně si udrželi vysoký stav trénovanosti. Například veslař Ondřej Synek, který o minulém víkendu vybojoval pátý titul mistra světa na skifu i během závodní sezony absolvuje některé tréninky s cyklisty a na kole dokonce občas závodí i v průběhu veslařské sezony. V této souvislosti si připomeňme, že cyklisté často bývají velmi konzervativní a dalším aktivitám se brání. Historky o tom, že i na toaletu jedou raději na kole, než by tam šli pěšky, v mnoha případech moc nepřehánějí. Přístup cyklistů k dalším sportovním aktivitám se však v poslední době mění. Také díky triatlonu. Cyklisti v přímé konfrontaci zjistili, že jim v jejich domovské disciplíně úspěšně dokáží konkurovat triatlonisti - vícebojaři! Pro mnohé cyklisty šokující zjištění. V současnosti se již řada špičkových cyklistů věnuje v přechodném a přípravném období běhání. Je to jedna z aktivit, kterou dnes pro cyklisty doporučují i odborníci. Například Jiří Novotný - dlouholetý úspěšný trenér profesionálů, který například připravil trénink pro olympijského vítěze Jaroslava Kulhavého v době, kdy byl zraněný a nemohl plnohodnotně trénovat na kole. „Výhodou běhu je jeho efektivita. Není tak časově náročný jako cyklistika a proto ho sportovci, kteří jsou pracovně vytížení, mohou využívat celoročně v době, kdy nemají na cyklistický trénink čas,“ říká Jiří Novotný. Cyklisti však mívají z běhu obavy. Tradují se zejména „zkazky“ o poškození kolen. „Cyklisté se běžeckých lokomocí často vysloveně bojí. Běh totiž bolí, pokud na něj nejsme zvyklí. Vzhledem k tomu, že každý z nás se během roku z různých důvodů nemůže posadit na kolo, doporučuji po celou dobu ročního tréninkového cyklu běh do přípravy v malé udržovací míře zařazovat. Například dvakrát týdně půlhodinový lehký běh. Špatnou pověst běhu dělají cyklisti, kteří celý rok neudělají ani jeden rychlejší krok a pak se najednou pustí bez přípravy do desetikilometrových vzdáleností,“ vysvětluje Jiří Novotný.

 

 

Postupnost a přiměřenost

 

Jestliže doporučujeme běh, je nutné současně upozornit na zásadu postupnosti a přiměřenosti. Oba tyto termíny hovoří samy za sebe. Právě začátek podzimu je ideálním obdobím, kdy je vhodné s běháním začít. Uvážlivě – s ohledem na svou předchozí sportovní průpravu a kondici. Tak, abychom mohli později běh kdykoli využívat naplno, pokud zrovna nebudeme mít na kolo dostatek času. O skutečnosti, že běh cyklistům neškodí, snad definitivně přesvědčuje bývalý atlet a současný špičkový silničář Michael Woods. Kanadský jezdec týmu Cannondale-Drapac vybojoval sedmé místo v celkové klasifikaci letošní španělské Vuelty, která patří společně s francouzskou Tour a italským Girem ke třem nejtěžším etapovým závodům světa. Úspěšný mílař se přeorientoval na cyklistiku teprve v roce 2013! Během pouhých čtyř roků se vypracoval v jednoho z nejlepších cyklistických profesionálů. „Když pořád jen sedíte na kole, vaše tělo svým způsobem uvadá. Vaše kosti uvadají. Musíte tělu dopřát také jiný pohyb. Běhání je podle mě ideální. Nejen já, ale třeba také Willi Clarke z našeho týmu běhá jednou i dvakrát týdně dokonce během závodní sezony,“ připomíná užitečnost běhání třicetiletý cyklista, který začal na kole trénovat až v dospělém věku a těží ze své atletické kondice získané v mladších letech. Jeho příklad může být inspirací nejen pro špičkové sportovce, ale v zásadě pro každého – bez ohledu na výkonnost, sportovní ambice i věk.

 

Manfred Strnad 

 

 
 
 

 

  • V této části vás budeme během roku informovat o připravovaných cyklistických akcích, kterých se zúčastníme nebo které budeme sami organizovat.

 

  • V případě, že máte zájem využít tento prostor k informování ostatních cyklistů o zajímavých akcích, neváhejte nás kontaktovat. Rádi na naší stránce, která má velkou návštěvnost, odprezentujeme informace, které budou zajímavé pro všechny nadšence cyklistiky. 

Těšíme se na společné cyklistické akce!

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verze